Zakelijke creditcard

Het principe van een creditcard is dat je continue kleine bedragen uitgeeft. Deze uitgaven vervolgens worden verzameld en aan het einde van de maand, met een maandelijkse factuur, in rekening worden gebracht. Je zou dus kunnen zeggen dat het om kleine bedragen gaat, die je als het ware voor een korte periode leent. Dit geldt voor zowel jouw zakelijke creditcard als ook een privé creditcard.

Omdat je in principe kleine bedragen leent, omdat alle transacties achteraf aan jou in rekening worden gebracht, zit hier nu net het probleem voor veel en met name startende ondernemers. Als startende ondernemer kan het lastig zijn om een (zakelijke) creditcard te krijgen. 

Een prepaid creditcard kan dan een oplossing voor jou zijn. Er zijn inmiddels diverse fintech banken die goed werkende prepaid creditcards aanbieden. Informatie hierover en meer vind je op alleszondercreditcard.nl.

Nadelen van een standaard creditcard

Het niet eenvoudig verkrijgen van een zakelijke creditcard als ondernemer zijnde is niet het enige nadeel van een standaard creditcard. Indien je met zakelijke creditcards werkt, is er altijd een risico dat er ongeoorloofd geld wordt uitgegeven

Dit risico kan je dan wel beperken door het instellen van limieten. Toch loop je dan nog steeds een risico dat een medewerker het geld van jouw onderneming frauduleus uitgeeft. Uit een ver verleden heb ik persoonlijk een opmerkelijke situatie meegemaakt. Een manager in Azië van de onderneming waarvoor ik werkte, kocht een Mercedes met een creditcard op naam van het bedrijf. Uiteraard was dit niet de bedoeling.

Wel is het zo dat bij een standaard creditcard jouw aankopen tegenwoordig een aantal dagen verzekerd zijn. Bij een prepaid versie is dit minder vaak het geval.

Fintech bedrijven brengen vernieuwing

De komst van verschillende fintech bedrijven bieden een oplossing voor deze problemen van ondernemers. Deze fintech bedrijven bieden prepaid creditcards aan, waar je uitstekend mee uit de voeten kan.

Doordat betalen per mobiele telefoon steeds populairder wordt, wordt kaartacceptatie een steeds minder voorkomend probleem.

Daarnaast werken deze fintech bedrijven, zoals N26 of Bunq met prepaid creditcards in de vorm van een mastercard. Dit is een van de meest geaccepteerde kaarten ter wereld.

Fintech en prepaid creditcard

American express, een van de minst geaccepteerde kaarten in Nederland, biedt overigens geen prepaid versie aan.

Geen maandelijkse kosten

Door het nieuwe aanbod, geïntroduceerd door fintech bedrijven, kan je ook als startende ondernemer eenvoudig in het bezit komen van een creditcard. Dit mag in dit geval dan wel een prepaid creditcard zijn, maar dit biedt ondernemers toch veel voordelen. En niet te vergeten, de kaart is veelal nog geheel gratis ook. In dit opzicht kan je eigenlijk ook direct meerdere creditcards gebruiken.

Reis je vaak naar het buitenland en dan naar landen die buiten de eurozone vallen? Dan zal je direct opvallen dat je veel voordeliger uit bent met een van de genoemde prepaid creditcards. 

Er wordt doorgaans geen, of een lager, wisselkoersopslag toegepast. Hierdoor ben je bij elke betaling die je uitvoert voordeliger uit. Dit is een voordeel waarvan je direct kan profiteren na het aanvragen van een prepaid creditcard.

Creditcard afschriften verwerken in de boekhouding

Het verwerken van jou creditcard afschrift in de boekhouding vraagt wel niet iets meer aandacht. Indien je het totaalbedrag van de creditcard afrekening in 1 keer in de boekhouding verwerkt, op het moment dat deze van de zakelijke rekening wordt afgeschreven, dan zal je veel detailinformatie verliezen. 

Doorgaans worden er op een factuur van een creditcard veel verschillende kosten in rekening gebracht. Dit kunnen reiskosten zijn, maar ook marketingkosten of eventueel kantoorkosten, omdat er iets besteld is met de creditcard. Daarnaast zal je om de betaalde btw terug te kunnen vorderen de verschillende uitgaven individueel dienen te verwerken. 

De verwerking ziet er als volgt uit:

Stap 1: Ontvangst van de factuur

  Debit Credit
Bank   € 1.000,00
Tussenrekening creditcard € 1.000,00  

Stap 2: Verwerken van de individuele uitgaven

  Debit Credit
Hotel € 458,72  
Marketingkosten € 413,22  
Terug te vorderen btw € 128,06  
Tussenrekening creditcard   € 1.000,00

Een tussenrekening voor de creditcard in de boekhouding

Om deze kosten op de juiste manier in de boekhouding te verwerken dien je een tussenrekening aan te maken. Bij ontvangst van de factuur boek je eerst de rekening op deze tussenrekening. Vervolgens ga je dan de factuur opsplitsen, zodat alle kosten in de juiste rubriek terecht komen. 

Het goede nieuws hier is dat er steeds vaker de mogelijkheid wordt geboden om de factuur digitaal te ontvangen. Dit bespaart je veel tijd bij het verwerken van de creditcard afrekening in de boekhouding. In dat geval hoef je namelijk niet handmatig de papieren factuur te verwerken.

Uitgaven onder controle houden met een prepaid creditcard

Uit oogpunt van budgetbeheer heeft een prepaid card ook een belangrijk voordeel. Indien je maandelijks een bepaald budget hanteert voor reiskosten, dan kan je dit bedrag op maandelijkse basis op de prepaid kaart storten. 

Uitgaven

Op die manier voorkom je dan eenvoudig dat het budget wordt overschreden. Indien het maandelijkse budget is verbruikt, dan zal je of een extra saldo dienen te storten, waarbij je de budgetoverschrijding accepteert, of er zal gestopt dienen te worden met het uitgeven van geld. Dit is dan de keuze die je op dat moment dient te maken.

Welke soort zakelijke creditcard je ook kiest, een prepaid creditcard heeft in mijn ogen belangrijke voordelen.

Edwin is zeer ervaren op het gebied van boekhouden. Als CFO voor verschillende internationale bedrijven is hij een expert op het gebied van boekhouden, boekhoudprogramma`s en belastingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *