Wat kun je afschrijven als zzp`er? In principe dien je een aanschaf voor een bedrag van meer dan 450€ dat langer dan een jaar meegaat af te schrijven. Het gaat dan niet om verbruiksproducten zoals grondstoffen of verpakkingsmaterialen. Voorbeelden van zaken die je wel afschrijf zijn laptops, meubilair en gereedschappen.
Zakelijk versus privégebruik
Bij een zzp`er loopt privé en zakelijk vaak door elkaar. Hierdoor zijn er beperkingen wat je als zzp`er kunt afschrijven, aangezien specifieke zaken niet als 100% zakelijk worden aangemerkt.
Daarnaast kan er bij zaken zoals een computer ook slechts een gedeelte fiscaal worden afgeschreven, indien er sprake is van prive gebruik. Indien er sprake is van zowel zakelijk als privégebruik, dien je dit ook te corrigeren bij de BTW aangifte. Voor het gedeelte privégebruik heb je geen recht op teruggave van de BTW.
Winst en cashflow
Afschrijvingen zijn een belangrijk verschil tussen winst en cashflow. Wanneer je afschrijvingen verwerkt in de boekhouding, dan verlaat er geen geld de onderneming. Wel heeft dit invloed op de winst en ga je hierdoor minder belasting betalen. Op het moment dat je een factuur voldoet is er sprake van een uitgaande kasstroom.
In het boekhoudprogramma dien je dan niet de factuur te verwerken in de winst en verliesrekening, maar op te nemen op de balans onder de vaste activa.
Werkruimte thuis
De kosten van een werkruimte thuis zijn slechts zeer beperkt aftrekbaar. Dit is in mijn opinie erg vreemd, omdat ambtenaren tijden de corona crisis direct een thuiswerkvergoeding ontvingen voor het thuiswerken.
Als ZZP`er kan je vervolgens deze kosten fiscaal gezien niet aftrekken. Dat is op zijn minst vreemd.
Je mag alleen kosten van de werkruimte aftrekken indien er sprake is van een aparte werkruimte. Je dient dan bijvoorbeeld of een aparte ingang te hebben, of er dient sprake te zijn van aparte sanitaire voorzieningen. Dit is slechts in zeer beperkte mate het geval. Er dient sprake te zijn van een situatie, waarbij je de werkruimte ook aan iemand anders zou kunnen verhuren.
Indien je geen kosten van de werkruimte kunt aftrekken dan kan je ook de inrichting niet afschrijven. Koop je bijvoorbeeld een nieuwe bureaustoel, dan is deze fiscaal niet af te schrijven.
Wat kun je afschrijven als zzp`er - afschrijvingstermijnen
Bij het afschrijven van activa dien je jezelf te houden aan de perioden die hiervoor fiscaal gezien van toepassing zijn. Zo wordt inventaris afgeschreven in vijf jaar. In de praktijk kan er verschil ontstaan tussen fiscale en bedrijfseconomische afschrijvingen.
Fiscaal gezien is het vaak voordelig om te kiezen voor de kortst mogelijk afschrijvingstermijn, aangezien een afschrijving in mindering wordt gebracht op de winst. Hierdoor betaal je minder belasting hetgeen gunstig is voor de cashflow.
Willekeurig afschrijven
Starters hebben de mogelijkheid tot willekeurig afschrijven. Je kan ervoor kiezen om een aanschaf boven de 450€ in een keer ten laste van de winst te brengen.
Je kan er echter ook voor kiezen om de afschrijving uit te stellen. Het komt bij starters regelmatig voor dat er in het eerste jaar nog geen winst wordt gemaakt. In dat geval is het vanuit fiscaal oogpunt verstandig om de afschrijving uit te stellen. De afschrijving vermindert namelijk de winst. Des te groter de winst is des te groter het fiscale voordeel.
Fiscale voordelen voor zzp`ers
Zzp`ers kunnen gebruik maken van een aantal fiscale voordelen. Zo is er de MKB winstvrijstelling. Bij deze regeling mag je als ZZP`er 14% aftrekken van de winst als zijnde belastingvrij.
Daarnaast heb je ook nog recht op de zelfstandigenaftrek. Om hiervoor in aanmerking te komen dien je wel te voldoen aan het urencriterium. Deze aftrekposten verwerk je niet in de boekhouding, maar tijdens de aangifte inkomstenbelasting.
Ook heb je de mogelijkheid om een gedeelte van de winst te reserveren als zijnde oudedagsvoorziening. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden als je ondernemer bent.