registreren van een merk

Als je een bedrijf gaat opzetten, dan heb je een merk nodig waarmee je geïdentificeerd kan worden. Dit merk is zo belangrijk, zodat je herkenbaar wordt voor je doelgroep en mensen ook sneller geneigd zijn om je te onthouden dan zonder een merk. Maar als je een merk wilt hebben, dan zul je eerst een merk moeten registreren en hier komen nog wel een aantal kosten bij kijken. Hieronder vertellen we je welke kosten hierbij allemaal kunnen komen kijken.

Waar ligt het aan hoeveel je betaald?

Het kan heel erg verschillen hoeveel je betaald, denk bijvoorbeeld waar je overal je merk wilt laten registreren, dit kan namelijk alleen in je eigen land maar ook in andere landen. Ook ligt het eraan voor hoeveel klassen van goederen en diensten je het merk wilt laten registeren. Als laatste heeft de complexiteit van de aanvraag ook nog invloed op de kosten.

Kosten vanuit de overheid

Als je merken registreren bij bijvoorbeeld een benelux merkenbureau, dan zul je een andere hoeveelheid aan kosten betalen aan de overheid als dat je het in het buitenland laat registeren. Kijk van te voren goed hoe duur het in andere landen gaat kosten voordat je je daar gaat registreren.

Juridische kosten

Als je een complexe aanvraag hebt of in het buitenland je merk wilt laten registreren, dan kan het handig zijn om een advocaat in te schakelen die gespecialiseerd is op het gebied van merken. Hier komen dan natuurlijk ook weer extra kosten bij kijken.

Juridische kosten merk

Kosten op de lange termijn

Als laatste heb je ook nog de kosten op de lange termijn, want het is niet zo dat als je je merk heb geregistreerd dat je er vanaf bent qua kosten. Je moet namelijk eens per zoveel tijd je merk laten vernieuwen, en dit kost zoals je misschien al raad, geld. Ook eventuele rechtszaken die ontstaan ten gevolg van de merkregistratie zijn extra kosten om rekening mee te houden.

Een merk registreren is niet iets wat je zomaar even doet, hier komen veel dingen en ook veel kosten bij kijken. Hoeveel je moet betalen ligt aan een aantal aspecten, bijvoorbeeld of je het alleen in Nederland wil of ook in het buitenland. Als je een complexere aanvraag heb, kunnen er ook nog juridische kosten bij komen kijken. Als laatste heb je nog de kosten op de lange termijn, je moet je merk namelijk blijven vernieuwen.

Edwin is zeer ervaren op het gebied van boekhouden. Als CFO voor verschillende internationale bedrijven is hij een expert op het gebied van boekhouden, boekhoudprogramma`s en belastingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *