Paypal opwaarderen dien je in de boekhouding te verwerken. Het opwaarderen van Paypal zijn echter geen kosten. Het is hetzelfde, als dat je geld van de ene naar de andere bankrekening gaat overboeken. Dat zijn in boekhoudkundige termen ook geen kosten.
Inhoudsopgave
Opwaarderen via Ideal
Paypal opwaarderen is eenvoudig. Je kunt dit via ideal doen of via Bancontact. Je dient hiervoor eerst in te loggen bij Paypal en dan kan je kiezen voor de optie opwaarderen, om geld aan uw Paypal account toe te voegen..
Het grote voordeel van het betalen via een Paypal rekening is dat het eenvoudig is. Soms maak ik gebruik van freelancers in India. Voor het betalen heb ik dan alleen een e mailadres nodig. Ga je per bank betalen, dan is dit niet alleen ontzettend duur, je dient dan ook allerlei informatie voorhanden te hebben, om de betaling te kunnen uitvoeren.
Paypal grootboekrekening aanmaken
Net zoals je voor een bankrekening doet, dien je voor Paypal ook een aparte grootboekrekening aan te maken. Daarna gebruik je de rekening net zoals je een zakelijke bankrekening gebruikt. Je dient er wel voor te zorgen dat je in de nummering van de grootboekrekening deze in dezelfde range aanmaakt als dat je gebruikt voor de bankrekeningen.
Zo gebruik ikzelf e-boekhouden.nl en hanteer ik de grootboekrekening 1010 voor de KNAB Bank. Bij het gebruik van Paypal zou ik daar bijvoorbeeld de grootboekrekening 1020 voor kunnen gebruiken.
Zorg ervoor dat je de juiste categorie instelt
Na het aanmaken van de grootboekrekening, dien je de categorie juist in te stellen. Bij e-boekhouden.nl is dit de categroie betalingsmiddelen. Op die manier weet het boekhoudprogramma dat het om een bankrekening gaat. Indien je dan een factuur invoert, dan zal je deze zien verschijnen als mogelijke tegenrekening.
Indien je een bepaalde factuur gaat betalen via Paypal, dan kies je in plaats van de tegenrekening bank, de tegenrekening Paypal.
Vreemde valuta
Paypal opwaarderen wordt vaak gedaan om buitenlandse leveranciers te betalen. Zelf maak ik hier bijvoorbeeld gebruik van om buitenlandse freelancers te betalen, die ik af en toe inhuur. In dit geval krijg je te maken met vreemde valuta.
Als je in eerste instantie een factuur invoert, met als tegenrekening crediteuren, dan zal je te maken krijgen met een wisselkoersverschil.
Je dient dan namelijk de factuur in Euro`s in te boeken en bij de betaling zal er altijd een verschil ontstaan met het daadwerkelijke afgeschreven bedrag in Euro`s.
Verwerking in de boekhouding van wisselkoersverschillen
Stel dat je de factuur inboekt voor 100€ en het daadwerkelijk bedrag wat er in Euro`s wordt afgeschreven bedraagt 101€. In dat geval is het van belang om direct het verschil van 1€ boekhoudkundig te verwerken. Indien je dit niet doe, dan zal je na verloop van tijd met allerlei kleine verschillen blijven zitten, die je dient uit te zoeken.
De correcte boekhoudkundige verwerking is dan als volgt:
Debet | Credit | |
Crediteuren | 100€ | |
Paypal saldo | 101€ | |
Wisselkoersverschillen | 1€ |
Een andere optie om het verschil te verwerken, is door het op de grootboekrekening te boeken, waarop de factuur betrekking heeft. Stel dat het om marketingkosten gaat, dan wordt de boeking als volgt:
Debet | Credit | |
Crediteuren | 100€ | |
Paypal saldo | 101€ | |
Marketingkosten | 1€ |
Geef in dat geval in de omschrijving wel duidelijk aan dat het om een wisselkoersverschil gaat en op welke factuur dit verschil betrekking heeft. Anders zou in een later stadium bij een controle van de belastingdienst deze boeking in twijfel kunnen worden getrokken.
Bij een paar boekingen van een klein bedrag zal dit niet snel het geval zijn. Echter, indien je veel met Paypal en vreemde valuta werkt, dan zou het over een langere termijn wel een significant bedrag kunnen worden.