Opzetten van een bv

Bij het opzetten van een bv komt meer kijken dan bij het opzetten van een eenmanszaak. Bij een eenmanszaak volstaat een inschrijving in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel (KVK). 

Een bv kun je alleen opzetten via een notariële akte. Dit houdt direct ook in dat je tegen extra kosten zult aanlopen. Daarnaast dien je de bestuurders tegenwoordig ook in te schrijven in het UBO register

Notariële akte

In de notariële akte bij het opzetten van een bv worden verschillende zaken vastgelegd. Zo wordt vastgelegd of je alleen of samen met een andere vennoot tekeningsbevoegd bent. Wanneer je een zakelijke rekening gaat openen, dan zal de bank ook vragen naar een kopie van de statuten. 

Voordeel van een bv

Het grote voordeel van een bv is het ontbreken van hoofdelijke aansprakelijk. Bij een bv wordt zakelijk en privévermogen gescheiden.

Dit zorgt ervoor dat schuldeisers geen verhaal kunnen halen op jouw privévermogen. Bij een eenmanszaak is dit wel het geval. 

Voordelen van een bv

Persoonlijk aansprakelijk zijn is een groot risico. Door een bv op te richten kun je dit risico aanzienlijk beperken. Ondernemers onderschatten nogal eens de risico`s die zij als ondernemer lopen. Denk hier zeker niet te lichtzinnig over.

Nadelen van een bv

Nadelen van een bv

Er zijn ook een aantal nadelen verbonden aan het opzetten van een bv. Het grootste nadeel is de extra complexiteit die dit met zich meebrengt. Hieraan besteden we meer aandacht op deze pagina. Daarnaast zullen bv`s ook een salaris aan de directeur grootaandeelhouder (DGA) dienen uit te betalen.

Dit leidt tot het betalen van loonbelasting en wanneer de zaken niet zo goed gaan, zou het DGA salaris kunnen leiden tot een liquiditeitsprobleem. 

Op dit moment dient het DGA salaris minimaal 48.000€ per jaar te bedragen. Wel is het mogelijk om een uitzondering aan te vragen. Zeker bij een startende ondernemer zal dit doorgaans worden goedgekeurd.

Complexiteit van een bv

Het opzetten van een bv houdt in dat je een aangifte vennootschapsbelasting dient op te stellen. Daarnaast zal je ook een jaarrekening dienen te maken. Hoe deze jaarrekening eruit dient te zien hangt af van de grote van de onderneming.

Het opstellen van een jaarrekening en de aangifte vennootschapsbelasting is specialistenwerk. Zonder boekhoudkundige en fiscale kennis is dit eigenlijk niet te doen. Het risico dat je fouten maakt is levensgroot aanwezig.

Je zult een boekhouder in dienst moeten nemen, of eventueel de boekhouding uitbesteden aan een boekhouder of boekhoudkantoor. Dit zorgt ervoor dat je tegen extra kosten zult aanlopen. Echter, een goede boekhouder zal geld opleveren. Hij of zij zal voorkomen dat er fouten worden gemaakt en daarnaast ook zorgen dat te betalen belasting niet meer bedraagt dan strikt noodzakelijk.

Aandachtspunten bij de boekhouding

Er zijn een aantal zaken waar je tegenaan kunt lopen, die je bij een aangifte inkomstenbelasting niet hebt. Zo is er de mogelijkheid tot verliesverrekening. Dit is best wel een complexe materie, maar kan je ontzettend veel belasting schelen. Zeker als je nog een startende ondernemer bent en je hebt de nodige aanloopverliezen.

Structuur van de bv

De structuur van een bv heeft ook een grote invloed op de complexiteit van de boekhouding. Is er bijvoorbeeld sprake van een holding en werkmaatschappijen dan krijg je met extra regelgeving te maken. Nog complexer wordt het wanneer je over buitenlandse vestigingen beschikt. 

Er is dan doorgaans sprake van transacties binnen de verschillende onderdelen van de groep van ondernemingen. Je zult dan te maken krijgen met het begrip transfer pricing. Vanuit de belastingdienst is er een specifieke eenheid die zich hiermee bezighoudt en hier ook controles op uitvoert.

Aangifte inkomstenbelasting

De aangifte inkomstenbelasting is enigszins verwarrend. Wanneer je in het bezit bent van een bv, dan doe je aangifte inkomstenbelasting als privé persoon en niet als ondernemer. Wanneer je in het bezit bent van een eenmanszaak of VOF, dan doe je juist wel aangifte als ondernemer zijnde.

Wanneer je een onderneming bezit in de vorm van een bv, dan zal er sprake zijn van een aanmerkelijk belang. Dividenduitkeringen dien je hierdoor in box 2 op te geven.

Een bv oprichten

Een bv oprichten is een belangrijke beslissing. Ik zou altijd eerst met jouw boekhouder overleg over voeren. De boekhouder kan je namelijk goed adviseren op dit gebied. 

Je weet dat je aansprakelijk bent met jouw privé vermogen, wanneer je gaat ondernemen in de vorm van een eenmanszaak. Maar hoe groot is dit risico nu eigenlijk en wat kan je eventueel afdekken door middel van een verzekering. 

Eenmanszaak omzetten naar bv

Wanneer je begint met ondernemen dan is de kans groot dat de onderneming in de eerste jaren nog niet al te groot is. Als het goed is, dan zal de onderneming steeds verder groeien. Wellicht heb je in het begin gekozen voor een eenmanszaak maar wil je na verloop van tijd deze eenmanszaak omzetten naar een bv.

Ook hiervoor dien je naar de notaris te gaan. De notaris stelt dan de akte op voor de nieuwe bv. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is opnieuw nodig. Daarnaast zal je de activa dienen over te hevelen naar de bv. 

Er zijn verschillende methoden om dit te doen. Het is grotendeels afhankelijk van de waarde van de eenmanszaak wat de beste methode is. Het is in ieder geval verstandig om een specialist in te schakelen. Anders loop je het risico dat je dient af te rekenen met de belastingdienst.

Doorgaans is het zo dat bij een winst van meer dan 150.000€ een bv fiscaal voordeliger is. Wanneer je dit punt bereikt, dan wordt het tijd om na te denken over de rechtsvorm. Een bv gaat je dan de nodige belasting schelen.

Edwin is zeer ervaren op het gebied van boekhouden. Als CFO voor verschillende internationale bedrijven is hij een expert op het gebied van boekhouden, boekhoudprogramma`s en belastingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.