Netto omzet berekenen

Het begrip omzet is bij iedereen wel bekend. Maar wat is nu precies de netto omzet?

Hoe de netto omzet berekenen

De netto omzet is de bruto omzet minus alle kortingen en eventuele retouren of teruggenomen goederen. Het gaat hierbij om een bepaalde periode en niet over een momentopname. Het is tenslotte een post op de winst- en verliesrekening. 

We gebruiken binnen het boekhouden doorgaans twee verschillende varianten:

  • Direct alle verkopen tegen de factuurprijs als netto omzet boeken
  • De standaard prijzen als bruto omzet boeken en de kortingen op een aparte grootboekrekening. In dit geval is de netto omzet gelijk aan de bruto omzet min de kortingen.

Persoonlijk ben ik een sterke voorstander van om verschillende grootboekrekeningen te gebruiken. Naast de eventuele kortingen ook een aparte grootboekrekening voor retouren. Op die manier kan je de meeste waardevolle inzichten direct uit de boekhouding aflezen. zonder dat je hiervoor extra handelingen dient uit te voeren. 

Schadevergoedingen en omzet

Het kan voorkomen dat een bedrijf in een bepaalde situatie een schadevergoeding dient te  betalen. Wat betreft schadevergoedingen aan afnemers zijn er verschillende opties. Persoonlijk ben ik van mening je dit niet van de omzet zou moeten aftrekken, maar te boeken als een kostenpost.

Btw en omzet

De btw die je jouw klanten in rekening brengt is geen omzet. Je fungeert als het ware als een tussenpersoon voor de belastingdienst. Je ontvangt de btw van jouw klanten en geeft deze vervolgens weer door aan de belastingdienst. Uiteindelijk heeft dit geen effect op de omzet van jouw onderneming. 

Het verwerken van een factuur in de boekhouding

Welk boekhoudprogramma je ook gebruikt, je dient altijd de omzet en de btw van een factuur op verschillende grootboekrekeningen te boeken. Indien je dit niet doet dan krijg je gegarandeerd problemen met de btw aangifte.

Maak je gebruik van online boekhouden, dan zal je ook geen mogelijkheid hebben om dit anders te doen. Bij bijvoorbeeld e boekhouden.nl, Myfinace en Visma eAccounting is dit automatisch voor jou ingericht. 

Bij boekhouden in excel dien je hier zelf op toe te zien dat dit goed gebeurd. Dit is direct een van de grootste nadelen van boekhouden in Excel. Persoonlijk zou ik een goedkoop boekhoudprogramma gebruiken zoals bijvoorbeeld Acumulus.

Omzet is niet gelijk aan kasstroom

het is belangrijk om te beseffen dat hier een verschil bestaat. Je boekt omzet in de boekhouding op het moment dat je een factuur voor jouw klant aanmaakt. Het kan echter zo zijn dat er een aantal weken overheen gaat voordat de factuur daadwerkelijk betaalt wordt.

Alleen op het moment dat je de betaling ontvangt op jouw bankrekening is er sprake van een kasstroom, ook wel cashflow genoemd.. 

De netto omzet is het totaal van alle verkopen, exclusief btw en minus alle kortingen en retouren. Het houdt geen rekening met de kosten die je maakt om de omzet te realiseren. Alle kosten vindt je terug in andere posten van de winst- en verliesrekening..

error

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *