Marketingkosten

Voor alle kosten die je als ondernemer maakt zou je eigenlijk de zogenaamde return on investment moeten berekenen. Dit houdt in dat je analyseert wat de kosten die je maakt jouw uiteindelijk oplevert. Hierop zijn de marketingkosten geen uitzondering.

Dit is niet in alle gevallen even gemakkelijk. Bepaalde, meer algemene kosten zijn niet direct te relateren aan een inkomstenbron. 

Marketingkosten versus verkoopkosten

Dit onderscheid is niet altijd even zwart-wit. Een advertentiecampagne kan bijvoorbeeld in beide categorieën vallen. Uiteindelijk bepaal jezelf hoe je deze kosten in de winst- en verliesrekening verwerkt. 

Het belangrijkste is dat je de kosten systematisch verwerkt. Dus niet gedurende het jaar de ene keer als verkoopkosten en de andere keer als marketingkosten in de online boekhouding verwerken.

Mijn inziens zijn de marketingkosten niet direct gericht op het realiseren van een verkoop. Het dient als het ware een groter doel zoals bijvoorbeeld het realiseren van extra naamsbekendheid. Dat neemt niet weg dat uiteindelijk de marketingkosten extra omzet dienen te genereren.

Het meten van de return on investment

Hier dien je duidelijke criteria voor jouw bedrijf te formuleren. Aangezien het niet het doel is om direct verkopen te realiseren, dien je hier dan ook andere criteria op te stellen om de effectiviteit te meten. Zo kan dit bijvoorbeeld inschrijvingen op een e-mail lijst zijn, het aantal website bezoekers verhogen om daarna retargeting marketing toe te passen en ga zo maar door.  Het artikel 8 ways marketeers can show their financial results, terug te lezen op de Harvard Business Review geeft de complexiteit goed weer.

Van belang is om in de online boekhouding de boekhouding dusdanig in te richten dat je de verschillende kosten goed kan onderscheiden. Je kan dit doen door verschillende grootboekrekening aan te maken. 

Daarnaast zou ik met projecten werken. Door verschillende advertenties campagnes verschillende nummers te geven en deze in te geven in het boekhoudprogramma bij het verwerken van facturen kan je eenvoudig de uitgaven per advertentiecampagne bekijken.

De verschillende online boekhoudprogramma`s, zoals Acumulus, E boekhouden of Rompslomp bieden hiertoe allemaal mogelijkheden om de marketingkosten inzichtelijk in de boekhouding te verwerken.

Startende ondernemers en startups

In de aanvangsfase van een onderneming zullen de marketingkosten relatief hoog zijn. Je dient immers jouw potentiële klanten duidelijk te maken dat je een onderneming bent gestart.

Wat ik zelf in de praktijk al een aantal keren ben tegengekomen is dat startende ondernemers met een fors marketingbudget aan de slag gaan. Persoonlijk ben ik daar niet echt voorstander van. 

Als startende ondernemer dien je nog veel zaken betreffende jouw onderneming te leren. Je bent er zelf van overtuigd dat je jouw klanten bepaalde waarde biedt, maar of de klant dit ook zo ervaart is altijd nog maar de vraag. Een investering in marketing is een must, maar zorg dat je hier wel verantwoord mee omgaat.

Begin met relatief kleine marketingbudgetten

Als je aan de slag gaat om het marketingbudget te bepalen, dan zou ik in eerste instantie niet te hoog inzetten. Je kan bijvoorbeeld eerst eens met 100€ beginnen met advertenties op social media. Zijn deze succesvol, dan kan je deze eenvoudig gaan opschalen.

Zijn deze echter niet zo succesvol als je had verwacht, dan kan je deze aanpassen en een nieuwe campagne opzetten. Zet je direct je gehele budget in, dan heb je direct een probleem. 

Adverteren via social media is vooral een zaak van proberen, aanpassen en verbeteren en opnieuw proberen. Net zo lang totdat je de ideale advertentie hebt ontwikkeld. Pas op dat moment zou ik gaan opschalen wat betreft het budget wat je eraan uit wilt geven. 

Marketingkosten en het internet

Persoonlijk vind ik het internet een verademing voor het beheersen van de marketingkosten. Met online marketing kan je met kleine bedragen prima uitproberen hoe bepaalde advertenties zoals een adwords campagne functioneert. 

In het verleden diende je dure advertenties te plaatsen in tijdschriften of magazines, waarbij je van tevoren weinig zekerheid had over de opbrengsten.

Content marketing

Ook op het gebied van content marketing zie ik het voorbij komen dat startende ondernemers dit onderschatten. In mijn opinie is dit de beste methode voor de lange termijn. Met een goede strategie ge je hiermee zeker website bezoekers en klanten trekken.

Het is echter iets waar tijd overheen gaat. Startende ondernemers willen direct klanten trekken en besteden daarom te weinig aandacht aan content marketing om hun producten of diensten te promoten.

Natuurlijk dien je klanten te trekken, maar naast het draaien van verschillende advertenties kan je tegelijkertijd prima jouw nieuwe website voorzien van goede content. 

En daar ga je de komende jaren van profiteren Op termijn hoef je dan namelijk minder geld uit te geven aan nieuwe klanten omdat je deze via Google gaat binnenhalen.  

error

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *