Als ondernemer zijnde dien je jezelf in te schrijven bij de kvk. De kosten van de inschrijving bij de kvk zijn de eerste officiële kosten die je als startende ondernemer in de boekhouding dient te verwerken. De kosten van de inschrijving bij de kvk bedragen 50€.
Het goede nieuws is dat dit slechts eenmalige kosten zijn. Er is verder geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd aan de kamer van koophandel (kvk).
Inhoudsopgave
Hoe kan je de kosten van de inschrijving voldoen?
Welke rechtsvorm je inschrijft bij de kvk heeft overigens geen invloed op de kosten die je dient te betalen. De kosten bedragen altijd eenmalig 50€.
Dit bedrag dien je te voldoen met een pinpas of creditcard. Contant betalen is niet mogelijk, net zoals het achteraf betalen per factuur niet mogelijk is. Houdt hier rekening mee.
Voor een inschrijving dien je een afspraak te maken
Je kan eenvoudig online een afspraak maken bij een kvk kantoor in jouw regio. Het aantal kantoren van de kvk is de afgelopen jaren wel afgenomen, zodat je in sommige gevallen best wel een eind dient te rijden om bij het dichtstbijzijnde kvk kantoor te arriveren.
Doorgaans kan je een week nadat je de afspraak hebt gemaakt jezelf daadwerkelijk inschrijven in het handelsregister.
Inschrijven bij de kamer van koophandel is snel gedaan. Doorgaans sta je binnen 20 minuten weer buiten.
Je kan de inschrijving zelf alvast online voorbereiden, zodat deze op het kantoor zelf alleen nog dient te worden gecontroleerd. Daarbij is het van belang een geldig legitimatiebewijs mee te nemen, aangezien dit een vereiste is.
Het belang van een kvk nummer en uittreksel
Op het moment dat je jezelf hebt ingeschreven bij de kvk, kan je ook direct een uittreksel aanvragen van jouw onderneming in het handelsregister.
Dit is verstandig om te doen, want deze zul je vooral in het begin voor verschillende zaken nodig hebben. Wel wordt hiervoor een extra bedrag van vijftien euro voor in rekening gebracht.
Na het inschrijven bij de kvk ontvang je ook direct een kvk nummer. Dit kvk nummer zorgt er vervolgens voor dat je een zakelijke bankrekening kan openen. Zonder in het bezit te zijn van een kvk nummer, zal het niet mogelijk zijn om een zakelijke bankrekening te openen.
Hoe de factuur in de boekhouding te verwerken?
Nadat je de kosten van de inschrijving bij de kvk hebt voldaan, ontvang je de eerste factuur als ondernemer zijnde.
Deze dien je uiteraard in de boekhouding te verwerken. Aangezien je op het moment van inschrijven nog niet in het bezit bent van een zakelijke bankrekening, zal je deze kosten privé dienen voor te schieten.
Hiermee dien je rekening te houden bij het verwerken van de factuur in de boekhouding.
De journaalpost die je dient te verwerken ziet er als volgt uit:
(D) Algemene kosten 50€
(C) Privé betaald 50€
Je kiest voor de tegenrekening “privé betaald”, aangezien er geen afschrijving plaats zal vinden van de zakelijke bankrekening.
Indien je na het openen van de bankrekening het geld weer terug wilt storten op jouw privérekening, dien je nadat je het geld hebt overgemaakt, de volgende aanvullende journaalpost te verwerken:
(D) Privé betaald 50€
(C) Bank 50€
Wel dien je er dan uiteraard voor te zorgen dat er voldoende saldo op de bankrekening aanwezig is, voordat je deze transactie daadwerkelijk kan uitvoeren.
Wijzigingen doorgeven
Nadat je de inschrijving hebt voltooid, kan jezelf veel zaken eenvoudig online wijzigen. Wil je bijvoorbeeld een adres wijzigen, dan kan je dat gewoon zelf online regelen. Hiervoor hoef je dus niet elke keer weer op een kvk kantoor te verschijnen.
Het kvk nummer verwerken in de bedrijfsgegevens
Behalve het verwerken van de factuur, dien je ook het kvk nummer dat je hebt verkregen te vermelden op de factuur en in de algemene voorwaarden. Ook in mails is het verstandig om te vermelden in de ondertekening. Dit komt toch net iets professioneler over, dan dat je dit niet doet.