Adverteren voor jouw bedrijf kan zeer kostbaar zijn. Zeker als het weinig tot niets oplevert. Het goed meten van het effect van een advertentiecampagne is dan ook essentieel.
Naamsbekendheid creëren
Een algemene campagne waarbij het vergaren van naamsbekendheid het belangrijkste is, valt lastig te meten. Zeker als startende ondernemer is dit waardevol. Je zult dan niet direct een effect zien in de verkopen. Het is onderdeel van het opbouwen van een merk. Dit zijn dan ook marketingkosten en geen verkoopkosten.
Verschillende advertentiekanalen
Adverteren is op verschillende manieren mogelijk. Uiteraard is social media voor veel bedrijven een van de favoriete advertentiekanalen. Het grote voordeel hiervan, is dat je heel specifiek klanten kunt benaderen. Je kunt jouw doelgroep vrij exact bepalen zodat er relatief weinig geld verloren gaat, aan advertenties richting een doelgroep die voor jou niet van belang is.
Wel is het zo dat adverteren via social media steeds duurder wordt. Niet alleen hetgeen je ervoor dient te betalen maar ook concurrentie zorgt ervoor dat het realiseren van verkopen steeds lastiger en daardoor duurder wordt.
Adverteren op tv
Het adverteren op tv is een dure aangelegenheid. Daarbij dien je er ook rekening mee te houden, dat je een advertentie meerdere malen dient te herhalen, alvorens dit je iets gaat opleveren.
Zo kun je bijvoorbeeld zendtijd kopen bij het programma van Harry Mens. Dit kost je echter wel 15.000€. Op Knullig.nl kun je meer lezen over hoe dit in zijn werk gaat. Het programma van Harry Mense is al dermate lang op de tv, waarbij er telkens weer ondernemers zijn die zendtijd kopen, waardoor je kunt concluderen dat het voor die ondernemers een zinvolle investering is.
Let op de brutomarge en niet op de omzet
Ga je een campagne opzetten om daadwerkelijk producten of diensten te verkopen? Dan is het van belang om goed te meten of dit wel winstgevend is.
Zelf heb ik regelmatig ondernemers de fout zien maken dat zij hierbij alleen naar omzet kijken. Dan wordt er 1.000€ aan een advertentiecampagne gespendeerd waarmee een omzet van 1.200€ wordt behaald.
Dit wordt dan als succesvol gezien. Terwijl er bijvoorbeeld sprake is van een brutomarge van 50%. Dus eigenlijk verlies je dan 400€. En dan is er hoogstwaarschijnlijk ook nog sprake van andere kosten. De return on investment is dan gewoon negatief.
Uitzonderingen
Stel dat je beschikt over een grote voorraad van producten waar je vanaf dient te komen. Dan kan het wel zo zijn dat de omzet belangrijker is dan de marge. Wanneer je anders het product dient weg te gooien, dan is alles wat je verkoopt puur winst.
Het belang van terugkerende klanten
Er is ook nog een ander effect dat je mee dient te nemen bij het beoordelen van het succes van een advertentiecampagne. Dit zijn de terugkerende klanten. Wanneer de klanten die je binnenhaalt via een advertentiecampagne later opnieuw bij jou kopen, dan is uiteraard de opbrengst van een advertentiecampagne veel groter dan de initiële aankoop.
CLV en CAC
De term CLV (Customer Lifetime Value) is hierbij van groot belang. Dit is de totale omzet die een klant gemiddeld binnenbrengt. Het gaat hierbij echter om een gemiddelde. De ene klant zal wellicht 20€ opleveren, terwijl een andere klant wel 500€ kan opleveren. Het is dan ook van belang om de CLV voor een advertentiecampagne te meten.
Dit is wellicht anders dan wanneer je klanten via de organische zoekresultaten van Google trekt.
Daarnaast zijn de Customer Acquisition Costs (CAC) van groot belang. Dit is hetgeen het gemiddeld kost om een klant binnen te halen. Stel dat je een campagne runt via Google Adwords waaraan je 1.000€ uitgeeft en waarmee je 20 nieuwe klanten binnenhaalt. Dan zijn de Customer Acquisition Costs 50€ (1000€/20).
De CAC is niet gelijk aan de kosten per klik. Het gaat om het doen van een aankoop, voordat je daadwerkelijk over een klant spreekt.
Uiteindelijk dien je het succes van een campagne dan ook te bepalen aan de hand van de CAC, CLV en de brutomarge. Hierbij dient de CLV * brutomarge groter te zijn dan de CAC.
CLV | Brutomarge | CAC | Winstmarge advertentiecampagne |
€ 100,00 | 40% | € 70,00 | -30% |
€ 200,00 | 50% | € 100,00 | 0% |
€ 200,00 | 30% | € 50,00 | 10% |
€ 200,00 | 50% | € 50,00 | 50% |
€ 50,00 | 70% | € 60,00 | -25% |
Meten is weten
Persoonlijk ben ik groot voorstander van klein beginnen, de resultaten meten en pas op het moment dat je zeker weet dat een campagne succesvol is, opschalen. Je kunt door per dag een klein bedrag via Google Ads uit te geven prima meten of een campagne succes heeft. Zorg er hierbij voor dat je jouw boekhoudprogramma goed inricht, zodat je deze informatie eenvoudig kunt achterhalen.
Dit zou ik dan ook zeer zeker doen voordat je direct duizenden euro`s per maand gaat uitgeven, zonder dat je eerst op kleine schaal het succes hebt gemeten. Online marketing is geen exacte wetenschap. Vaak zit het succes in kleine details die vooraf lastig in te schatten zijn.
Daarnaast is het ook verstandig om de manieren waarop je kunt adverteren naast elkaar te testen. Wellicht behaal je via kanalen zoals Instagram of Facebook wel meer succes dan via Google Ads. Hier kom je alleen achter wanneer je het uitprobeert en vervolgens gaat meten.
Vergeet hierbij ook niet, dat bezoekers naar je website trekken de eerste stap is. Uiteindelijk gaat het erom wat deze bezoekers gaan uitgeven. Denk dus niet dat jouw advertentie succesvol is, wanneer deze een groot aantal klikken oplevert.