
Er zijn inmiddels talloze online boekhoudprogramma`s beschikbaar. Onze volgende review gaat over het boekhoudprogramma informer. Zij richten zich al sinds 1993 op het ontwikkelen van boekhoudsoftware. Zo hebben zij in 1998 Informer account gelanceerd, de voorloper van het huidige informer online boekhoudprogramma. Met de ervaring op het gebied van boekhoudsoftware zit het dus wel goed.
Informer beloofd door de toepassing van automatisering dat je veel tijd gaat besparen op het gebied van boekhouden.
Daarnaast is het ook hun streven om meer te bieden dan alleen tijdsbesparing. Ook zou de boekhouding inzichtelijker dienen te zijn door het gebruik van hun boekhoudprogramma. Wij hebben onze beoordeling op dit programma losgelaten om te bekijken of dit in de praktijk ook echt zo is.
Inhoudsopgave
Wat kost het programma en voor wie is het geschikt?
Zoals de meeste online boekhoudsoftware, zoals ook E boekhouden en Acumulus, is de boekhoudsoftware met name gericht op kleinere ondernemers in het MKB en zzp`ers.
Er worden 3 verschillende pakketten aangeboden. ZZP basis, ZZP plus en MKB.
Voor ZZP basis betaal je 10€ per maand, het pluspakket kost 19€ en voor het MKB pakket betaal je 39€ per maand.
In het onderstaande overzicht kan je zien waar de verschillende pakketten van elkaar verschillen.
Persoonlijk ben ik van mening dat het basispakket te beperkt is. Door dit pakket te gebruiken mis je veel voordelen die bij een online boekhoudprogramma horen.
Het MKB boekhoudpakket
De extra functies van het MKB boekhoudpakket zijn bijvoorbeeld voorraadbeheer, de mogelijkheid met vreemde valuta te werken en het bijhouden van kostenplaatsen.
Met deze extra mogelijkheden biedt dit programma extra mogelijkheden ten opzichte van programma`s zoals Yoursminc of Visma eAccounting. De vraag is of je dit als ondernemer nodig hebt. Is het antwoord hierop ja, dan is het zeker het overwegen waard te kiezen voor informer MKB.
De functionaliteit die wordt geboden is meer dan prima te noemen. Zeker gezien de prijs. De mogelijkheden kan je vergelijken met een Exact online, wat een duurder programma is.
Data beveiliging
Ik heb dit als een van de eerste punten om mijn lijst van te beoordelen criteria staan. Zelf heb ik het gevoel dat ondernemers dit nog steeds onderschatten. Veel kleine ondernemers denken dat zij geen doelwit zullen zijn van hackers. In mijn opinie geheel ten onrechte.
Wat betreft de veiligheid zit het bij informer wel goed. Dit wordt onderstreept doordat zij in het bezit zijn van 2 keurmerken:
Om in aanmerking te komen voor deze keurmerken wordt een bedrijf en de software die zij aanbieden, beoordeeld op verschillende veiligheids-- en privacy aspecten.
Zorg ook zelf voor een goede internetbeveiliging
Dit neemt niet weg dat er nog steeds een stukje eigen verantwoordelijkheid bij komt kijken. Zorg er gewoon voor dat je een VPN verbinding gebruikt wanneer je gaat boekhouden. Voor een paar euro per maand heb je al een goede VPN provider en op dit manier worden jouw data versleuteld.
Het gebruiken van informer
Het gaat om een online boekhoudprogramma, dus de data staat in de cloud. Zolang je maar een internetverbinding hebt kan je dus altijd en overal de boekhouding inzien en bijwerken.
Doordat er ook een app beschikbaar is kan je ook gewoon via jouw mobiele telefoon inloggen. Op die manier kan je de tijd dat je ergens dient te wachten of wellicht in de trein zit gebruiken voor het boekhouden.
Een app is tegenwoordig onmisbaar en zie je dan ook bij bijna elk boekhoudprogramma inbegrepen. In ieder geval de goede programma`s zoals Rompslomp en Myfinance.
De informer chatbot stelt je in staat om bonnetjes en facturen te scannen en deze vervolgens eenvoudig in de boekhouding te verwerken. Dit is een van de aspecten van robotic accounting die veel tijd gaat besparen.
Starten met informer
Je hoeft geen software te downloaden, het gaat tenslotte om online boekhouden. Via de website van informer kan je inloggen in jouw boekhouding. De eerste keer dat je inlogt heb je de mogelijkheid om een virtuele rondleiding door het programma te doorlopen.
Ik zou je aanraden om gebruik te maken van deze mogelijkheid. Mensen zijn nogal geneigd om dit snel weg te klikken omdat ze van mening zijn dat ze het allemaal wel weten. Ik moet bekennen dat ikzelf ook een van deze personen ben. Tegenwoordig verplicht ik mijzelf om de discipline op te brengen om hier toch even tijd voor te maken.
Deze introductie wordt de opstap service genoemd en behandeld 6 aspecten van het online boekhouden met informer. Te weten:
- Account Informatie
- Een verkoopfactuur opmaken
- Uitgaven
- Betalingen
- Het opstellen en verzorgen van de BTW-aangifte
- Overige handige tips
In totaal neemt het ongeveer 20 minuten in beslag om de gehele opstap service door te lopen. In mijn ogen zijn deze 20 minuten goed besteed en verdien je deze tijd direct weer terug wanneer je gaat beginnen met het boekhouden zelf.
Het startscherm en dashboard
Persoonlijk vind ik het prettig werken om direct wanneer je inlogt een goed overzicht te hebben. Niet alleen van alle mogelijkheden van het boekhoudprogramma, maar ook de kerncijfers.
Hier ben ik van mening dat Informer erg goed scoort. Je hebt direct een aantal belangrijke cijfers op jouw scherm zoals cashflow, voorlopig resultaat en het banksaldo. Hier vindt ik Informer bijvoorbeeld beter dan e boekhouden.
Welke functionaliteiten biedt dit boekhoudprogramma?
Het volgende kan je allemaal verwachten van Informer:
- Bankgegevens importeren en betalingen automatisch matchen met facturen.
- Aanmaningen automatisch versturen en eventueel direct een incassotraject initiëren.
- Facturen opmaken en automatisch per e mail versturen
- Een basis CRM systeem waarbij je bijvoorbeeld notities kunt bijhouden over een relatie.
- Scannen en uploaden van facturen via een app.
- Opstellen en versturen van offertes. Hierbij heb je de mogelijkheid om de layout aan te passen naar jouw wensen.
- Een projectadministratie voor het bijhouden van projectkosten.
- Erg belangrijk voor bijvoorbeeld een vereniging of onderneming die met abonnementen werken, het periodiek versturen van facturen.
- Een rittenregistratie voor het bijhouden van het aantal zakelijke kilometers. Dit is erg belangrijk voor een eventuele bijtelling voor het privégebruik van een auto of voor een kilometervergoeding.
- Direct vanuit het programma zelf de BTW-aangifte versturen. Je hoeft dus geen cijfers meer over te tikken of apart in te loggen bij de belastingdienst. In een paar klikken heb je de BTW-aangifte verstuurd.
- Verschillende koppelingen zijn mogelijk. Bijvoorbeeld met webshops zoals WooCommerce, Magento en Shopify. Maar ook koppelingen met banken, salarisadministratie pakketten, kassasystemen en nog veel meer zijn allemaal mogelijk.
- Er is een API beschikbaar om zelf koppeling te maken tussen verschillende programma`s. Hiervoor dien je wel te beschikken over de nodige technische kennis om dit te doen. Dit biedt echter wel ongekende mogelijkheden.
Het is veilig om te stellen dat die boekhoudprogramma veel mogelijkheden biedt.
Het gebruik van Robotic accounting
Veel van de bovengenoemde punten zijn voorbeelden van het zogenaamde robotic accounting, of te wel automatisch boekhouden. Informer gaat echter nog een stapje verder.
Zo is er de mogelijkheid om automatisch facturen te downloaden van meer dan 150 leveranciers. Deze facturen kunnen worden omgezet naar UBL facturen zodat deze automatisch kunnen worden geboekt.
Ook is er de mogelijkheid om te gebruik te maken van een robot die facturen omzet naar UBL zodat deze automatisch kunnen worden verwerkt.
Onze mening over Informer
Informer richt zich op de kleine ondernemer. Met hetgeen zij bieden aan mogelijkheden en functionaliteiten kunnen kleine ondernemers prima uit de voeten met dit boekhoudprogramma.
Wij durven zelfs te stellen dat dit programma in zijn prijscategorie één van de meest uitgebreide programma`s is. Zeker gezien het aantal koppelingsmogelijkheden wat er wordt geboden. Ook op het gebied van robotic accounting is het een van de meest geavanceerde programma`s.
De pluspunten van Informer
De belangrijkste pluspunten van de boekhoudprogramma zijn in onze opinie de volgende
Flexibiliteit bij het opstellen en versturen van facturen
Niet alleen is het versturen van facturen zeer eenvoudig, er wordt ten opzichte van de lay-out veel flexibiliteit geboden. Zo kan je de kleuren eenvoudig aanpassen en ook een logo toevoegen.
Je kunt ook via de koppeling met bijvoorbeeld Paypal, Ideal of Mollie een betaalbutton toevoegen voor elektronische facturen. Op die manier wordt het eenvoudig voor klanten om te betalen. En uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dit ontzettend helpt bij het tijdig betalen door klanten.
Op die manier hoeven zij niet langer inloggen bij hun bank, de gegevens invullen etc. Via de knop is een factuur binnen een minuut betaald. Uiteindelijk heeft dit een positieve invloed op de cashflow.
Voordat je van start kan gaan met het factureren dien je eerst een aantal basisgegevens in te voeren. Dit zijn de gegevens die je verplicht bent om op jouw facturen te vermelden. Dit is echter eenmalig en daarna is het factureren zelf een fluitje van een cent.
Het eenvoudig verwerken van bankbetalingen
Zoals het hoort is er de mogelijkheid om een bestand in het MT940 of het nieuwere CAMT.053 formaat in te lezen. Voor de ING, KNAB en Bunq is er de mogelijkheid tot een volledige automatische verwerking van de bankgegevens. Op die manier hoef je zelfs geen bestand meer te downloaden om vervolgens in te lezen in de boekhouding. Daarmee is het saldo van bankrekening wat wordt weergegeven in de boekhouding altijd actueel.
De beschikbaarheid van een API
Dit is niet iets wat eenvoudig is, maar bet behulp van de API kan je zelf verschillende koppelingen opzetten. Gebruik je bijvoorbeeld bepaalde rapportage software waarvoor er geen standaard koppeling beschikbaar is, dan kan je op deze manier deze koppeling zelf opzetten.
Zoals gezegd, dit is niet iets wat je even snel zelf doet. Het is dan ook waarschijnlijk dat je hiervoor eenmalig iemand dient in te huren om dit voor jou op te zetten. Dit is echter iets eenmaligs en daarna profiteer je dagelijks van de automatische verbinding.
De aanwezigheid van deze API vergroot de flexibiliteit van Informer enorm en maakt het een van de meest flexibele boekhoudprogramma`s.
Ons eindoordeel
De naam informer past bij het boekhoudprogramma. Het biedt uitgebreide mogelijkheden en opties die verder gaan dan puur en alleen het boekhouden zelf.
Het is in onze opinie dan ook een meer dan goede keuze om te kiezen voor Informer boekhouden.
Bovendien heb je de mogelijkheid dit programma 30 dagen gratis en zonder enige verplichtingen uit te testen. Dit is in onze ogen dan ook een aanrader. In ieder geval dit programma uitproberen voordat je een definitieve keuze maakt voor een boekhoudprogramma.
Het is altijd aan te raden om boekhoudprogramma`s te vergelijken en uit te proberen alvorens een definitieve keuze te maken.