Credit management wordt nogal vaak verward met debiteuren beheer. Debiteuren beheer is een belangrijk onderdeel van credit management maar er zijn daarnaast nog een aantal andere aspecten die van belang zijn.
De verschillende aspecten van credit management
Credit management valt onder te verdelen in 3 verschillende aspecten.
Debiteuren beheer
Debiteurenbeheer is erop gericht dat openstaande facturen zo snel mogelijk worden geïnd. Hierbij zijn het tijdig factureren en een goede opvolging van openstaande posten essentieel. Goede debiteuren beheer software is dan ook iets waar elk bedrijf over zou moeten beschikken.
Risico management
Een ander aspect is het risicomanagement van de (potentiële) klanten, specifiek op het gebied van kredietinformatie. Wanneer je iets verkoopt op factuur, dan dien je er wel zeker van te zijn, dat een klant in een later stadium in staat is om de factuur te betalen. Een klant die zich in financiële problemen bevindt kan je beter vooruit laten betalen.
Incasso
Incasso is een ander belangrijk aspect binnen credit management. Veel bedrijven zijn hier nogal terughoudend mee. Er bestaat vaak angst dat bij het starten van een incasso de relatie met de klant op het spel komt te staan. Het is echter de vraag of klanten die dermate slecht betalen dat je een incassotraject dient op te starten, wel de klanten zijn waar je zaken mee wilt doen.
Tijdig anticiperen en actie ondernemen
Binnen credit management is tijdig anticiperen van ontzettend groot belang. Hierbij dien je te kijken naar signalen, die je ziet bij het betaalgedrag van jouw klanten. Het opeens later beginnen met betalen van openstaande facturen, is een belangrijk signaal dat je direct dient op te pikken.
Maar ook meer algemene informatie is belangrijk. Bijvoorbeeld veranderende marktsituaties of zelfs algemene ontwikkelingen in de wereld kunnen een rol kunnen spelen.
Stel dat jouw klant een groot gedeelte van zijn omzet vanuit Rusland binnenhaalde. Dan is dit iets waar je rekening mee dient te houden.
Maar ook bijvoorbeeld als een klant voor een groot gedeelte van zijn omzet afhankelijk is van 1 specifieke afnemer en die afnemer komt in de problemen, dan is dit iets waarop je tijdig dient te anticiperen. Je dient dan al actie en maatregelen te nemen, alvorens dergelijke situaties ook daadwerkelijk jouw probleem gaan worden.
Het belang van goede kredietinformatie
Vooral bij grote klanten is kredietinformatie van groot belang. Omdat hierbij veel factoren een rol spelen, is het eigenlijk onontkomelijk om hiervoor een externe partij in te schakelen. Zeker wanneer jouw klanten bedrijven zijn die internationaal opereren. Naast de specifieke bedrijfsinformatie zijn er dan ook zoveel economische en landspecifieke factoren die een rol spelen, dat het bijna onmogelijk wordt om dit als onderneming allemaal zelf bij te houden.
Automatiseren
Automatiseren van het credit management is zeer zeker mogelijk. Dit geldt ook voor het verkrijgen van kredietinformatie. Met de opkomst van AI zal dit in de toekomst alleen nog maar eenvoudiger en beter worden. Op die manier kun je jouw debiteuren beheer software uitbreiden, met algemene informatie omtrent de kredietwaardigheid van klanten.
Kritische succesfactoren
Er zijn verschillende factoren die bepalen of jouw credit management succesvol is of niet.
Gestructureerd werken en goede processen
Het begint allemaal met het op orde hebben van de processen en de financiële administratie. Zorg dat jouw facturatie probleemloos verloopt. Daarnaast zal het versturen van incorrecte facturen, het debiteuren beheer onnodig verstoren. Accuraat en snel zijn dan ook de sleutelwoorden.
Zorg voor het gebruik van de juiste software
Het beschikken over de juiste tools is de volgende stap die je dient te zetten. Afhankelijk van de grootte van jouw onderneming en de complexiteit van jouw klanten, dien je hierbij te kiezen voor de software die het beste past. Kredietrisico`s komen en gaan en is een dynamisch proces. Credit managers dienen dan ook continu op de hoogte te zijn van hetgeen er speelt.
Tijdige opvolging
Met het aanschaffen van software ben je er niet. Je dient ervoor te zorgen dat je ook opvolgen geeft aan bijvoorbeeld openstaande debiteuren. Maar ook het verkrijgen van kredietinformatie over jouw klanten dien je tijdig te doen.
Ga bijvoorbeeld niet pas kredietinformatie opvragen, op het moment dat er al een contract is getekend.
Beslissingen nemen
Moet je nu wel op krediet leveren, of kan je dat beter niet doen. Dit zijn belangrijke vragen om te beantwoorden. Hiervoor dien je een proces op te zetten, zodat je gestructureerd en overwogen beslissingen gaat nemen.
Bij bestaande klanten is het weer van belang om dit tijdig te doen. Zorg ervoor dat je openstaande posten niet dermate hoog laat oplopen, doordat je niet tijdig een beslissing hebt genomen. Snel beslissen zorgt ervoor dat je uit de problemen blijft.