Meer en meer eigenaren van een webshop kiezen ervoor om ook te gaan verkopen via Bol.com. De mogelijkheid om via Bol.com zakelijk te verkopen biedt direct toegang tot miljoenen potentiële klanten.
Inhoudsopgave
Waarom verkopen via Bol.com?
Een van de grootste uitdagingen voor een webshop is het trekken van bezoekers en potentiële klanten. Om deze potentiële klanten te werven, via social media of via Google ppc, is vaak een kostbare aangelegenheid.
Daarnaast dien je dan maar af te wachten of deze website bezoekers ook daadwerkelijk iets gaan kopen. In technische termen wordt er hier vaak verwezen naar de customer acquisition costs.
En deze customer acquisition costs kunnen fors oplopen. Via Bol.com zakelijk verkopen heeft als groot voordeel dat je alleen dient te betalen aan Bol.com, indien je daadwerkelijk iets verkoopt.
De voordelen van Bol.com gelden voor ondernemers voornamelijk voor het alleen betalen indien je ook daadwerkelijk wat verkoopt. Er is dus weinig risico verbonden aan het via Bol.com zakelijk verkopen.
Wat dien je betalen voor het gebruik van het platform?
Het verkopen via Bol.com is uiteraard niet gratis. Wel is het zo, zoals hierboven ook al aangegeven dat je alleen gaat betalen indien je daadwerkelijk iets verkoopt. Op dat moment betaal je een provisie aan Bol.com Hoe hoog deze provisie is, hangt af van het soort producten dat je verkoopt. Voordat je daadwerkelijk gaat beginnen met het via Bol,com zakelijk verkopen is het verstandig deze commissies goed te bekijken.
Een percentage en een vast bedrag per verkoop
Naast een percentage van de verkoopprijs betaal je ook een vast bedrag per transactie. Dit maakte het in het verleden voor goedkope producten minder interessant om via Bol.com zakelijk te verkopen. Hier heeft Bol.com inmiddels het beleid op aangepast.
Voor producten tot 10€ betaal je nu slechts 0,20€ als verkoopprovisie en voor producten tot 20€ is dit 0,40€. Dit maakt het via Bol.com zakelijk verkopen ook interessant voor goedkopere producten.
In het verleden bedroegen deze vaste kosten tussen de 1,99€ en de 2,99€. De variabele commissies liggen zo tussen minimaal 4% en maximaal ruim 20%. De hoogste commissie geldt voor sieraden.
De afhandeling van een verkooptransactie
Indien je een verkoop realiseert via het platform van Bol, dan handelt Bol verder de transactie af. Jij hoeft alleen de producten te versturen. Tenzij je dit ook in handen van Bol.com hebt gegeven. In dat geval hoef je er alleen voor te zorgen dat er voldoende voorraad beschikbaar is bij Bol.com, zodoende de orders te kunnen versturen.
Periodiek wordt er vervolgens met jou afgerekend. Je ontvangt dan het bedrag wat er overblijft na aftrek van de kosten. Deze factuur dien je vervolgens in de boekhouding te verwerken.
Het verwerken van een factuur in de boekhouding
Onderstaand is een voorbeeld van een factuur zoals je die van Bol.com ontvangt:
Door via Bol.com zakelijk te verkopen ontvang je een factuur van Bol.com. Deze factuur dien je vervolgens door middel van jouw boekhoudprogramma in de boekhouding te verwerken. Indien je via verschillende kanalenen verkoopt, bijvoorbeeld via een eigen webshop en via het platform van Bol, dan zou ik persoonlijk hiervoor aparte grootboekrekeningen aanmaken. Op die manier kan je de verschillende omzetten en de daarbij behorende kosten eenvoudig onderscheiden.
Daarnaast is de omzet niet gelijk aan het bedrag wat je uiteindelijk ontvangt. De boekhoudkundige verwerking van de factuur zoals hierboven weergegeven is als volgt:
Zonder eigen factuur
Je kan ervoor kiezen om geen eigen factuur aan te maken en de producten met alleen de pakbon van Bol.com te versturen. Indien dit hetgeen is wat je doet, dan is de verwerking als volgt:
Grootboekrekening | Debit | credit |
Omzet Bol | 51,82 | |
Af te dragen BTW | 4,66 | |
Debiteuren | 35,79 | |
Verkoopkosten | 7,72 | |
Transportkosten | 9,38 | |
Voorbelasting BTW 21% | 3,59 |
Met eigen factuur
In het geval jezelf een factuur aanmaakt en deze in de boekhouding verwerkt, dan ziet de boekhoudkundige verwerking er anders uit. In dat geval dien je een tussenrekening aan te maken voor deze externe verkopen. In plaats van de vordering te boeken als debiteuren kies je dan in eerste instantie voor een tussenrekening. In dit geval dien je twee verschillende stappen te zetten.
Optie 1: Kosten boeken op het moment van aanmaken van de eigen factuur.
Bij deze optie heb je ook weer twee mogelijkheden. De eerste optie is om op het moment van het aanmaken van de factuur alvast de verkoopkosten en verzendkosten te boeken. In dat geval dien je deze zelf te berekenen. De eerste stap, bij het aanmaken van de factuur dien je de volgende boeking uit te voeren:
Grootboekrekening | Debit | credit |
Omzet Bol | 51,82 | |
Af te dragen BTW | 4,66 | |
Tussenrekening verkopen | 35,79 | |
Verkoopkosten | 7,72 | |
Transportkosten | 9,38 | |
Voorbelasting BTW 21% | 3,59 |
Na ontvangst van de factuur dien je dan nog de volgende boekhoudkundige transactie uit te voeren:
Grootboekrekening | Debit | credit |
Tussenrekening verkopen | 35,79 | |
Debiteuren | 35,79 |
Optie 2: Kosten boeken op het moment van ontvangst van de factuur van Bol.com:
Het is niet altijd eenvoudig om de verkoopcommissie en de verzendkosten op voorhand te bepalen. Daarom kan je er ook voor kiezen om in eerste instantie de omzet te boeken en later de verschillende kosten te boeken. Het nadeel is dan wel dat je in eerste instantie de winst overschat.
Grootboekrekening | Debit | credit |
Omzet Bol | 51,82 | |
Af te dragen BTW | 4,66 | |
Tussenrekening verkopen | 56,48 |
Na ontvangst van de factuur van Bol.com dien je dan nog de volgende boeking te verwerken:
Grootboekrekening | Debit | credit |
Tussenrekening verkopen | 56,48 | |
Debiteuren | 35,79 | |
Verkoopkosten | 7,72 | |
Transportkosten | 9,38 | |
Voorbelasting BTW 21% | 3,59 |
Denk niet te gemakkelijk over het verwerken van de facturen
Het verwerken van deze facturen vergt enig denkwerk. Het is complexer dan het verwerken van een eigen verkoopfactuur. Weet je niet zeker dat je het goed doet, vraag dan de hulp van een boekhouder. Om een voorbeeld te geven dat dit vrij complexe materie is, zag ik op de website van Jort een instructie die in mijn optiek fout is.
Er wordt daar onder optie 1 vermeld, dat je ook simpelweg het bedrag kan nemen en dit als omzet te boeken. Er wordt een voorbeeld gegeven dat je een omzet hebt van 1000€ en na aftrek van kosten van Bol.com 800€ ontvangt. De voorgestelde boekhoudkundige verwerking onder deze optie is dan als volgt. Je boekt als omzet 800€ en als te betalen btw 21% van 800, te weten 168€.
Een voorbeeld van een foutieve instructie
Dit is vanuit meerdere oogpunten fout. Ten eerste dien je altijd de voorbelasting en de af te drage btw onder te verdelen. Het kan per saldo wel gelijk zijn, maar dit hoeft niet het geval te zijn.
In het voorbeeld van de factuur dat hierboven weergegeven is, is het btw tarief op de verkopen 9%, terwijl de kosten volgens het btw tarief van 21% in rekening worden gebracht. In dit geval zal deze simpele methode niet werken. Je dient dan echt de voorbelasting en de af te dragen btw separaat te verwerken, omdat het hier om verschillende btw tarieven gaat.
Daarnaast is de btw berekening ook niet correct. Het bedrag dat je van Bol ontvangt, is inclusief de BTW die klant heeft betaald. De voorgestelde journaalpost zorgt ervoor dat je te veel btw gaat afdragen.
Het correcte btw bedrag zou je als volgt dienen te bereken 800/121*21 wat uitkomt op 138,84€. De omzet is in dat geval 661,15€.
Met de voorgestelde verwerking van Jort krijg je de boeking niet sluitend. Je boekt dan namelijk 800€ omzet, 168€ af te dragen btw, welke beide creditboekingen zijn. De vorderingen die je als debiteuren zou moeten boeken is echter 800€. Dit is het bedrag wat er aan jou zal worden overgemaakt.
Bovengenoemde fouten daargelaten, is het ook de instructie van de belastingdienst om voorbelasting en af te dragen btw apart te verwerken en niet te sommeren. Via Bol.com zakelijk verkopen houdt wel in dat je de boekhouding dient te voeren volgens de richtlijnen van de belastingdienst.
Is deze manier van verkopen aan te raden?
Het gehele assortiment van producten dat je verkoopt, kan je eenvoudig via Bol.com te koop aanbieden. Wel dien je goed rekening te houden met jouw winstmarges en de kosten die in rekening worden gebracht. In het bovenstaande voorbeeld bedraagt de commissie in totaal 13,70% van de verkoopprijs,.
Dit is opgebouwd uit een vast bedrag en een percentage van de verkoopprijs. Uiteindelijk heeft de klant 56,48€ aan Bol betaald, maar je ontvangt uiteindelijk slechts 35,79€.
Bol.com hanteert strikte verkoopvoorwaarden
In onze ogen is het een goede optie om extra verkopen te realiseren in zowel Nederland of België. Maar bekijk de voorwaarden goed, voordat je begint. Naast de afdracht van commissies, gelden er bijvoorbeeld ook strikte voorwaarden voor het retourneren van producten. En hier kiest Bol enigszins de kant van de klant.
Ik heb verhalen voorbij zien komen dat kledingstukken die overduidelijk gedragen waren, alsnog retour werden gestuurd en als dusdanig diende te worden geaccepteerd als retour zijnde. Ook de periode dat iemand iets kan retourneren is doorgaans langer dan dat een webshop zelf aanbiedt. De voorwaarden van Bol.com gelden voor alle verkopen die je doet via Bol. Hier heb je jezelf aan te houden.
Kijk uit voor kannibalisatie van omzet
Daarnaast dien je ervoor uit te kijken dat bestaande klanten niet gaan kopen via het externe platform. In dat geval zullen deze klanten jou minder opleveren, omdat je in dat geval een verkoopprovisie dient af te dragen. Dit noem je kannibalisatie.
Het kan vanuit dat oogpunt interessant zijn om bijvoorbeeld een customer loyalty programma op te zetten. Op die manier ontstaat er voor bestaande en loyale klanten een goede reden is om direct bij jou te blijven kopen.
Beginnende webshops
Het aantal actieve klanten van Bol.com bedraagt ongeveer 11 miljoen. Als beginnende webshop zal je ervaren dat het trekken van bezoekers een behoorlijke uitdaging is.
Zeker indien je actief bent in een branche waar veel concurrentie bestaat.
Daarom is het in mijn opinie zeker voor beginnende webshops een goede keuze om het assortiment ook zakelijk via Bol te verkopen.
Naast dat je op deze manier sneller verkopen kunt realiseren, zorgt het ook voor een zekere naamsbekendheid.
Zorg ook voor een goede en betrouwbare website
Ik ben echter wel van mening dat naast het aanbieden van de producten je ook zelf een goede website dient te bezitten. Mensen worden steeds kieskeuriger bij hetgeen zij kopen.
Er wordt vaak vergeleken met andere producten en daarnaast gaan mensen ook op zoek naar meer informatie. In dat geval dien je een goede en informatieve website te bezitten waar mensen in dergelijke situaties terecht kunnen.
Daarnaast heeft dit ook invloed op hoe betrouwbaar je overkomt. Want dat is in mijn ogen een steeds groter wordend probleem, door het alsmaar toenemende aanbod afkomstig van Alibaba.