Een boekhoudprogramma vergelijken is sterk aan te raden wanneer je een onderneming start, of reeds in het bezit bent van een onderneming.
Inhoudsopgave
Boekhoudprogramma vergelijken, meer dan prijs alleen
Vergelijken van een boekhoudprogramma is niet altijd even makkelijk. Natuurlijk speelt de prijs een grote rol, maar de kwaliteit en mogelijkheden zijn nog veel belangrijker bij een boekhoudprogramma vergelijken. Liever een paar euro meer spenderen voor een pakket wat echt goed bij jouw onderneming past, dan een paar euro besparen en een programma aanschaffen wat niet voldoet.
Bovendien zijn de prijsverschillen ook niet dermate groot, een paar uitschieters daargelaten, dat het echt een substantieel verschil gaat maken. Ook voor kleine ondernemers is online boekhoudsoftware prima te betalen.
De vergelijker van boekhoudprogramma advies
Hier vindt u onze vergelijker. Naast de prijs, zijn er nog een aantal andere mogelijkheden waarop u kunt selecteren. Of u automatisch facturen kunt downloaden, of er bankkoppelingen aanwezig zijn en nog veel meer. Heeft u meer uitleg nodig? Onder de vergelijker vindt u uitleg over alle te kiezen opties en het belang daarvan. Dit zal je helpen bij boekhoudprogramma`s vergelijken en bij het kiezen uit de verschillende boekhoudprogramma`s.
Boekhoudprogramma vergelijken - uitleg over de verschillende opties
Bij een boekhoudprogramma vergelijken dien je op veel meer zaken te letten dan alleen de prijs. Mijn inziens is het zelfs zo dat de kwalitatieve aspecten bij een boekhoudprogramma vergelijken veel belangrijker zijn dan de paar euro meer of minder die je uiteindelijk betaald. Hieronder vind je uitleg over alle aandachtspunten om je te helpen bij een boekhoudprogramma vergelijken.
Soort bedrijf
Hier kunt u kiezen welk soort bedrijf u heeft. Ben je een ZZP`er, heeft u een eenmanszaak of is jouw onderneming al dermate groot dat je een grote administratie hebt.
Interessant is de optie voor startende ondernemers. Wanneer je deze selecteert krijg je automatisch te zien welke boekhoudpakketten een speciale aanbieding hebben voor startende ondernemers. In de meeste gevallen krijg je het pakket een aantal maanden gratis aangeboden. Dit kan zelfs oplopen tot 15 maanden geheel gratis online boekhouden!
Algemene criteria
Dit is belangrijk in verband met eventuele andere programma`s die je gebruikt. Heb je bijvoorbeeld een apart CRM systeem of run je een webshop, dan kan je deze selectie aanvinken. In de selectie worden dan alleen die boekhoudprogramma`s weergegeven die een verbinding kunnen maken met dit soort systemen.
Ook kan je kiezen of het boekhoudprogramma een app moet hebben. Voor mij zou dit altijd een vereiste zijn. Het is zo ontzettend handig om waar je ook bent dat je jouw administratie altijd kan inzien. Ga je bijvoorbeeld op bezoek bij een klant, dan kan je altijd even kijken of er nog facturen openstaan. Je hebt gewoon altijd alle gegevens van jouw online administratie direct ter beschikking.
Bovendien geeft een app ook de mogelijkheid om direct een factuur of bonnetje te scannen en verwerken En hiermee voorkom je dat je bonnetjes kwijt raakt en bovendien is het gemakkelijker jouw boekhouding up to date te houden.
En om eerlijk te zijn; een goed boekhoudpakket behoort heden ten dage n gewoon een app te hebben heden. Indien niet het geval is, dan zegt het mijns inziens ook iets over de kwaliteit van het pakket zelf.
Scanfunctie voor facturen
Hiervoor zou ik persoonlijk altijd kiezen. Niet alleen bespaart het ontzettend veel tijd maar met deze functie kan je ook direct alle facturen die je ontvangt inscannen. En in combinatie met de app kan je dit zelfs ter plekke doen, waar je ook bent.
Daarnaast wordt er op deze manier ook direct een digitale kopie opgeslagen. En dat is wel zo handig voor de boekhouding. Met name bonnetjes zijn na verloop van tijd niet meer te lezen dus deze zal je toch al digitaal moeten opslaan. En op deze manier heb je dit direct gedaan.
En daarnaast kunnen de boekhoudpakketten die gebruik maken van de scanfunctie ook de factuur lezen. Op deze manier kan je facturen bijna automatisch in de administratie verwerken. Zeker standaard facturen die je vaker ontvangt zijn op deze manier gemakkelijk en snel te verwerken. Dat bespaart weer op de kosten van de boekhouder en dus veel tijd en geld.
Automatisch facturen downloaden
Dit is een handige functie, wanneer je jouw online boekhoudpakket gebruikt als digitaal archief. Op deze manier kan je direct een factuur downloaden op het moment dat je deze nodig hebt.
Bankkoppeling
Dit is in mijn ogen ook een absolute must-have. Het bespaart niet alleen ontzettend veel tijd, het voorkomt ook fouten.
Daarnaast is het verwerken van batchbetalingen goedkoper dan een factuur apart betalen. Op zich is het bedrag wat je per factuur betaalt niet zo heel erg groot, maar indien je veel facturen per maand heeft dan kan dit op jaarbasis toch oplopen. En bovendien is het gewoon gemakkelijk en bespaart het tijd.
Geïntegreerde BTW aangiften
De BTW aangiften is voor veel ondernemers een vervelende bijkomstigheid. Helaas ontkom je er niet aan. Integendeel, een te laat ingediende of betaalde BTW aangifte leidt direct tot een boete.
Door dit te integreren in de boekhoudsoftware maak je het een stuk gemakkelijker voor jezelf. Je hoeft alleen nog even de cijfers na te lopen en met een druk op de knop kan je direct de BTW aangifte versturen. Hierdoor verklein je de kans dat je te laat bent met de aangifte en dus ook de kans op fouten.
De aangifte blijft natuurlijk wel altijd je eigen verantwoordelijkheid. Ik raad dan ook aan om even goed de cijfers te controleren. Komt bijvoorbeeld de omzet overeen met hetgeen in de administratie staat. Dat zijn controles die je snel kunt uitvoeren en dan weet je zeker dat jouw aangifte correct is.
Klanten/accountant toegang
Vooral de toegang voor een accountant is van belang, wanneer je een boekhouder of accountant inhuurt, die voor jou de administratie verzorgt.
Hier dien je er goed op te letten dat je voor een dergelijke toegang niet extra hoeft te betalen. Bij bijvoorbeeld e boekhouden.nl zit dit standaard bij de prijs inbegrepen. Dit is echter niet voor alle pakketten het geval. Let hier goed op. Een extra gebruiker kan soms hetzelfde kosten als wat je standaard per maand voor het pakket betaalt en zo dus de prijs verdubbelen.
Maak je gebruik van een boekhouder? Heb je dan wel eens overwogen om eenvoudig offertes aan te vragen, zodat je zeker weet dat je niet teveel betaald?
Geïntegreerde uren-administratie
Als gewerkte uren de basis voor de facturatie van jouw klanten is, dan is dit mijn inziens ook een onmisbare functionaliteit. Op deze manier kan je na het invoeren van de gewerkte uren direct de facturen aanmaken. Bovendien kan je dan ook direct aanmaningen instellen en worden de gegevens in de boekhouding verwerkt.
Maar ook indien je niet factureert op basis van uren, dan kan het toch zinvol zijn om de uren in de boekhoudsoftware te verwerken. Je zult dan geen uren factureren, maar je hebt wel een goed inzicht waar je jouw uren aan besteed hebt. En dit is niet alleen voor jezelf van belang, maar ook voor de belastingaangifte en dan specifiek voor de ondernemers en startersaftrek.
Op deze manier heb je al je gegevens op een en dezelfde plek. En dat vind ik persoonlijk wel zo prettig en zeker ook aan te raden.
Geïntegreerde ledenadministratie
Dit is een functionaliteit specifiek voor verenigingen of ondernemingen die met leden werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een sportvereniging maar bijvoorbeeld ook aan een sportschool.
Heb je geen leden, dan is dit overbodig. Werk je echter wel met leden, dan is dit gewoon een fantastische extra.
Naast het bijhouden van een ledenbestand, kan je ook gemakkelijk en automatisch de periodieke facturen verwerken. En dan natuurlijk de status van de betalingen.
Je hebt dan eigenlijk geen aparte ledenadministratie meer nodig. Daarbij ben ik zelf groot voorstander om zoveel mogelijk gegevens in één systeem op te slaan.
Wat is het beste boekhoudprogramma?
Als je alle mogelijkheden bekijkt is hier geen eenduidend antwoord op te geven. Het hangt er echt vanaf wat je nodig hebt. Wel zou ik altijd kiezen voor een online boekhoudpakket. Offline boekhoudprogramma`s zijn toch echt verleden tijd. Online boekhoudprogramma`s bieden zo ontzettend veel voordelen, dat het gewoon zonde is om deze te laten liggen. Zeker als je op dit moment op zoek bent naar een nieuw pakket.
Daarnaast zijn de prijzen dermate laag, dat het mijns inziens niet langer loont om op zoek te gaan naar een gratis boekhoudprogramma bijvoorbeeld op basis van Excel.
Je kan bij alle pakketten een gratis proefperiode aanvragen. Ik zou in dat geval gewoon het programma eens goed bekijken voordat je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Het inrichten van een online boekhoudpakket vergt de nodige tijd. Dan is het verstandig om eerst goed te bekijken dat hetgeen je wilt aanschaffen ook echt aan jouw verwachtingen voldoet.
Heb je vragen, dan kan je altijd het contactformulier invullen. Ik zal dan zo spoedig mogelijk contact opnemen en jouw vragen zo goed mogelijk beantwoorden. Je kunt ons ook op Facebook volgen voor meer informatie.