Als ondernemer zijnde heb je twee opties betreffende een auto. Je kan kiezen voor een auto van de zaak, of je kan jouw privé auto zakelijk gebruiken.
De bijtelling van een zakelijke auto
De bijtelling, welke wordt opgeteld bij het belastbaar inkomen, wordt altijd berekend aan de hand van de cataloguswaarde van de nieuwe auto. Dus ook al is de auto 5 jaar oud, de bijtelling wordt berekend aan de hand van de nieuwe cataloguswaarde.
Dit maakt dat het bij oudere auto`s en tweedehands auto`s vaak voordeliger is de privé auto zakelijk te gebruiken.
De hoogte van de bijtelling
Kies je voor de auto van de zaak constructie, dan zal je voor het privégebruik te maken krijgen met een bijtelling. De bijtelling bedraagt 22% van de cataloguswaarde.
Indien je een auto rijdt die geen CO2 uitstoot heeft, dus een volledig elektrische auto, dan bedraagt deze bijtelling 12%. Dan is het wel weer zo, dat indien je een duurdere elektrische auto rijdt, dat je voor het bedrag boven de 40,000€ cataloguswaarde ook 22% bij dient te tellen. Deze bedragen kunnen dus behoorlijk oplopen.
Daarnaast zijn deze percentages continu aan verandering onderhevig.
Stel dat bijvoorbeeld GroenLinks gaat winnen bij de komende verkiezingen, dan kan je ervan uitgaan dat de bijtelling fors omhoog zal gaan.
Eigen bijdrage
Betaal je een eigen bijdrage voor het privégebruik in de vorm van een vast bedrag, dan mag je deze bijdrage aftrekken van de bijtelling.
Kosten privé auto aftrekken
Voor zakelijke kilometers die je met een privé auto rijd, mag je 0,19€ als kosten in rekening brengen. Deze kosten dien je in de boekhouding te verwerken. Het is dan van belang een goede kilometeradministratie bij te houden. Dit zal dus uiteindelijk het bedrag aan te betalen belasting verminderen.
Het voordeel van de auto van de zaak
Indien je de auto als zakelijk in de boekhouding verwerkt, dan heb je een btw voordeel. De btw op bijvoorbeeld een reparatie, maar ook de brandstof kan je in dat geval terugvorderen omdat het om zakelijke uitgaven gaat.
Dit geldt ook voor de btw die je betaalt bij aanschaf. In dat geval heb je dan wel een btw factuur nodig. Indien je bijvoorbeeld een auto van een particulier koopt, dan zal dit niet het geval zijn.
Indien je de auto als privé aanhoudt, dan kan je geen btw terugvorderen.
Btw bij privégebruik
Omdat je alleen btw terug kan vorderen bij zakelijk gebruik, dien je voor het privégebruik van de auto een correctie toe te passen. Hierbij dien je het privégebruik bij te houden aan de hand van een kilometeradministratie.
Blijkt dat bijvoorbeeld 20% van de kilometers privé zijn, dan dien je alsnog 20% van teruggevorderde btw terug te betalen. Dit dien je op te geven tijdens de laatste btw-aangifte van het jaar.
Ook dien je dan een gedeelte van de btw terug te betalen, die je hebt teruggevorderd bij aanschaf van de auto. Heb je geen btw teruggevorderd, dan hoeft dit uiteraard niet. Hier luidt de berekening als volgt:
Teruggevorderde btw / 5 * (privékilometers / totaal aantal kilometers)
Heb je bijvoorbeeld een auto gekocht waarbij je 10,000€ btw hebt teruggevorderd en is het aantal privékilometers 20% van het totale aantal kilometers, dan dien je jaarlijks 10,000/5*0,2 aan btw te betalen. In dit voorbeeld is dit dan een bedrag van 400€.
Bij minder dan 500 kilometer per jaar privé, hoef je geen correctie voor de btw door te geven voor de zakelijke auto.
Onderstaand overzicht geeft inzicht wat betreft de te betalen belastingen, bij verschillende catalogus waarden en verdelingen privé versus zakelijke kilometers.
Criteria bij het beslissen tussen zakelijk en privé?
Wat nu de beste keuze is, hangt af van een aantal zaken. Dit zijn:
- De verhouding tussen zakelijke en privékilometers.
- De verhouding tussen economische waarde en cataloguswaarde van de auto
- Gaat het om een elektrische auto, met een lage bijtelling
Indien je een auto alleen zakelijk gebruikt, dan is het verstandig om de auto als zakelijk vermogen aan te houden. Dit geldt ook indien je niet meer dan 500 kilometer prive per jaar rijd. Woon werkverkeer hoort hierbij tot de zakelijke kilometers.
Indien je de auto ook privé gebruikt, dan wordt het een lastigere vraag. Het aantal kilometers zakelijk of prive geeft, naast de cataloguswaarde de doorslag bij de afweging.
Wat is nu de beste keuze?
Uit onze ervaring blijkt dat het is vaak voordeliger is om de privé auto zakelijk te gebruiken dan andersom. Zeker bij auto`s met een hoge cataloguswaarde. De bijtelling is in dat geval erg hoog.
En ook al kan je de btw terugvorderen, de bijtelling van 22% die je elk jaar dient te betalen, is direct al hoger dan het btw-percentage. Bij een volledig elektrische auto ligt dit uiteraard anders.
Dat je direct bij aanschaf de btw als voorbelasting kan terugvorderen is aantrekkelijk. Over meerdere jaren blijkt dit echter vaak toch onvoordelig.