Afnemerskrediet

Bij het boekhouden kom je de term afnemerskrediet regelmatig tegen. Dit is niets meer of minder dan vooruit betalen voor nog te leveren goederen of diensten.

Wanneer is er sprake van vooruit betalen?

Wil je goederen of diensten bestellen en dien je deze vooruit te betalen, dan is er sprake van afnemerskrediet. Strikt genomen is alles wat je online bestelt en direct betaalt een vorm van afnemerskrediet. 

Dit is echter niet wat er wordt bedoeld wanneer je het over de boekhoudkundige term afnemerskrediet hebt. Bij een online bestelling zullen normaal gesproken de producten die je bestelt nog dezelfde dag of de volgende dag worden verstuurd.

Het gaat bij het boekhouden om de situatie dat er behoorlijk wat tijd tussen het bestellen en het leveren zit. Deze situatie treed vaak op bij langdurige projecten. Wanneer je bijvoorbeeld een huis laat bouwen, dan zal je waarschijnlijk een bedrag vooruit dienen te betalen.

Maar ook als je bepaalde machines besteld die op maat voor jou worden gemaakt, dan zal er een vooruitbetaling worden gevraagd in de vorm van een afnemerskrediet.

Waarom vraagt een leverancier om een afnemerskrediet?

Dit is voor de leverancier een betaling die een gedeelte van de kosten dekt die worden gemaakt. Bij het voorbeeld van een machine zal de leverancier gedurende het proces van produceren geld dienen uit te geven aan salarissen en grondstoffen. Dat is een van de redenen waarom er voor een vooruitbetaling wordt gevraagd.

Daarnaast wil een leverancier zich ook indekken voor de situatie dat de afnemer zijn verplichtingen niet nakomt. Zeker als iets op maat wordt gemaakt dan is dit een risico voor de leverancier.

Betaal niet zo maar vooruit voor bestellingen

Als afnemer is het van belang de financiële situatie van de leverancier te beoordelen, alvorens over te gaan tot het verstrekken van een afnemerskrediet. 

Indien de leverancier failliet gaat voordat de producten worden geleverd, dan bestaat er een grote kans dat je jouw geld niet meer terugziet.

Je zou zeker een blik moeten werpen op de liquiditeit van de leverancier alvorens je overgaat tot vooruit betalen. 

Daarnaast dien je ook jouw eigen financiële situatie te beoordelen alvorens over te gaan tot vooruitbetaling. Je zou een liquiditeitsprognose vanuit jouw boekhoudprogramma moeten opstellen om ze de invloed te kunnen beoordelen.

Daarnaast kan je natuurlijk altijd proberen te onderhandelen. Bijvoorbeeld een lager bedrag als afnemerskrediet te betalen, of te betalen in een later stadium of eventueel in verschillende termijnen. Dit heeft allemaal invloed op de liquiditeit.

Hoe verwerk je een vooruitbetaling in de boekhouding?

In het boekhoudprogramma dient de leverancier het vooruit ontvangen bedragen bedrag als kort vreemd vermogen op te nemen op de balans. Dit is onderdeel van de vlottende passiva,

De ondernemer die de vooruitbetaling heeft gedaan dient deze aan de debetzijde van de balans te verwerken, onder de vlottende activa.

Edwin is zeer ervaren op het gebied van boekhouden. Als CFO voor verschillende internationale bedrijven is hij een expert op het gebied van boekhouden, boekhoudprogramma`s en belastingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.