Adviesprijzen

Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe tv gaat kopen, dan zie je dat er vaak wordt geadverteerd met een korting ten opzichte van de adviesprijs. Hoe zit het nu met deze adviesprijzen? Ontvang je wel echt de korting die je denkt te ontvangen? En wat is er wettelijk gezien wel en niet toegestaan.

Regelgeving in de EU

Prijsafspraken zijn doorgaans verboden. Als producent mag je niet bepalen, wat een retailer voor een product in rekening dient te brengen. Dat wil zeggen, je mag wel de maximumprijs vastleggen maar geen minimumprijs. Dit is in strijd met het concurrentiebeding.

Doordat adviesprijzen niet bindend zijn, is dit volkomen legaal. Daarnaast is het ook een belangrijk verkoopinstrument.

Wanneer je in een advertentie een tv voorbij ziet komen, met een adviesprijs van 2.000€ die je nu voor 1.000€ kunt kopen, dan zijn veel mensen direct getriggerd. De vraag is dan echter, of de adviesprijs ook echt de prijs is, waartegen de tv normaal gesproken zal worden verkocht. 

In bijna alle gevallen zal dit niet zo zijn. Je zal zien, dat bij praktisch elke verkoper de prijs lager ligt, dan de aangegeven adviesprijs.

Brandstofprijzen

Ook bij brandstofprijzen is er sprake van adviesprijzen. Deze prijzen worden echter alleen langs de snelweg in rekening gebracht.

Voor andere pomphouders geeft dit dan wel de mogelijkheid om te adverteren met een korting. 

Vaak zie je dat er wordt geadverteerd met een bepaalde korting per liter. Echter, er zijn maar weinig plekken waar je daadwerkelijk de adviesprijs dient te betalen. De korting zal dan ook niet in vergelijking zijn, met andere benzinepompen in de buurt. De korting geldt alleen opzichte van de hoogste prijzen langs de snelweg.

Adviesprijs brandstof

Dyson en Apple

Er zijn een aantal merken waarbij je maar zeer zelden een afwijkende prijs ziet. Producten van Dyson en Apple zijn  bijna overal hetzelfde geprijsd. En als er al sprake is van een verschil tussen de adviesprijs en de daadwerkelijke verkoopprijs, dan zijn deze verschillen marginaal. 

Deze merken zijn erin geslaagd, om een dermate sterk merk te creëren, dat de producten ook gewoon goed verkopen, zonder hoge kortingen. Sterker nog, door het vasthouden aan hun (hoge) prijzen, wordt het merk alleen maar sterker.

Korting berekenen

Om te bepalen hoeveel korting je echt ontvangt, zal je de prijs moeten vergelijken met prijzen van andere aanbieders. Hoe je dit dit op een goede manier doet, kun je teruglezen op Besparo.nl

Op die pagina wordt je exact uitgelegd, hoe je een korting dient te berekenen. Zo zou je ook eens een keer kunnen berekenen, of een kortingspercentage waarmee wordt geadverteerd, wel juist is.

Verkoopstrategie

Mensen zijn vatbaar voor aanbiedingen. Wanneer iemand ziet, dat je iets met een hoge korting kunt kopen, dan zal er direct de neiging ontstaan, om toe te slaan. Er wordt dan eigenlijk geeneens meer stilgestaan bij de originele prijs, of dit wel een redelijke prijs was. Consumenten kijken dan alleen nog naar de 50% of 70% korting. 

Soms wordt er ook wel eens beweerd, dat bepaalde bedrijven eerst hun prijzen verhogen, om vervolgens te gaan adverteren met aanbiedingen met hoge kortingen. Door de prijsverhoging die vooraf heeft plaatsgevonden, betaal je uiteindelijk hetzelfde. Toch vallen mensen snel voor dit soort trucs.

Korting inbouwen in de verkoopprijs

Het is als ondernemer van belang, dat je in staat bent bepaalde kortingen aan te bieden. Wanneer je adviesprijzen gaat bepalen voor jouw producten, dan is het van belang dat je hierbij een marge inbouwt. Doe je dit niet, dan zou uiteindelijk de verwachte opbrengst lager kunnen uitvallen. 

Wanneer de verkopen tegenvallen, of je hebt teveel voorraad, dan zal je toch een actie dienen op te zetten om meer te gaan verkopen. Dit zal de gemiddelde opbrengst per product doen dalen. Zelf zorg ik er in de boekhouding voor, dat ik exact kan zien hoeveel korting er is weggegeven en hoe dit zich verhoudt tot het gebudgetteerde bedrag. 

Online concurrentie

Des te lager de kosten van een onderneming, des te scherper je jouw producten kunt prijzen. Dit maakt het voor fysieke winkels steeds lastiger, om de concurrentie met webshops aan te gaan. 

Als webshop zijnde hoef je nu eenmaal geen duur winkelpand te huren. Ook hoef je niet ten alle tijden personeel in jouw winkel te hebben staan, die je ook dient te betalen op uren, wanneer er weinig of geen klanten zijn. 

Door de lagere kosten, zijn webshops doorgaans in staat, om hogere kortingen te bieden ten opzichte van de adviesprijzen. Hierdoor neemt de leegstand in veel winkelstraten nog steeds toe. Persoonlijk ben ik ook van mening dat dit nog wel even zal gaan doorzetten. 

Op zich is dit een begrijpelijke trend. Wel is het erg jammer, omdat binnensteden hierdoor minder aantrekkelijk en gezellig worden.

Edwin is zeer ervaren op het gebied van boekhouden. Als CFO voor verschillende internationale bedrijven is hij een expert op het gebied van boekhouden, boekhoudprogramma`s en belastingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *